Snabbt bönesvar

Välkommen till NFKB Forum Vittnersbörd Snabbt bönesvar

  • Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #615

    En dag under mitt fösta sommarvikariat som heltidsbrandman jobbade jag och mitt lag nattskiftet.
    En brandman hade med sig en actionfilm av våldskaraktär som det bestämdes att vi skulle se. Alla satt och tittade, även ambulanspersonalen. Jag tyckte filmen rent ut sagt var läskig och innehöll många hemskheter och grovt språk. Jag vet hur viktigt det är vad man fyller sig med och att det påverkar en mer än man tror, så jag kände verkligen inte för att se mer på filmen. Dock kände jag att det vore jobbigt att bryta gemenskapen eftersom jag var ny och jag tänkte att kanske han som hade med filmen skulle bli besviken. Jag försökte blunda och tänka på annat men ljuden från filmen var inte mycket bättre än det man såg. Jag började då att be att Gud skulle låta mig slippa se filmen. Jag tänkte be om ett larm men kom på att det var ju fel att be om någon annans olycka. 😕 Då bad jag istället för ett automatlarm eller något liknande utan skador. Ca 5-10 sekunder efter jag slutat be gick larmet, trafikolycka! Wow, vilket snabbt bönesvar! Det visade sig att trafikolyckan mest var en liten repa på bakluckan och vi kunde lämna platsen ganska snart. När vi kom tillbaka till brandstationen började två av mina kollegor prata om att även de tyckte filmen var läskig och hur de tyckte att den kränkte människovärdet. De sa också: ”Vi får säga till honom att filmen var bra, så blir han glad”. Sedan tog jag mod till mig och sa att filmen var för läskig för mig och gick och lade mig, för det hade blivit sent.

    Att larmet skulle gå precis då (stationen jag jobbade på har ca 400-500 larm per år vilket innebär ett snitt på ca 1 larm per dygn) och att det blev ett sådant larm som jag hade bett om visar på att det verkligen var ett ingripande av Gud. Att också mina kolleger började prata om människovärdet visade att Gud verkligen ändrade stämningen från innan när alla bara satt och tittade utan att säga något.

    Jag menar inte att alla filmer som kan vara läskiga är fel att se på och att alla ska få ha egna filmintressen men jag tror fullt på det som Jesus säger i Lukasevangeliet 6:45 ”En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd, och en ond människa bär fram det som är ont i sitt onda förråd. Hennes mun säger vad hjärtat är fullt av.”

    Jag vill uppmuntra er att våga säga till om ni i en grupp gör något som du känner att du inte vill vara med på eller fylla dig med. Ofta är det fler än du som känner samma sak. Be gärna också för din arbetsplats och dina kolleger, det förändrar!

    #617
    Kjell Zingmark
    Keymaster

    Tack för detta vittnesbörd! Viktiga och välsignade tankar!

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.